Concert 17 december 2025 12:30 - 1 december -1
Stadsloket Noord, Amsterdam
Selectie van Noord-Europese Volksmelodieën
• Shore (3’)
• Staedelil (2’44)
• Æ Rømeser (4’)
• Naja’s Waltz (3’19)
• Shine You No More (3’30)
Jean Sibelius – Strijkkwartet in D mineur, Op. 56, Voces Intimae (1908) (30’)
• Andante – allegro molto moderato
• Vivace
• Adagio di molto (Voces Intimae)
• Allegretto (ma pesante)
• Allegro
Scandinavische kamermuziek: de tijdloze kracht van volksmuziek en de introspectieve (zelfreflectie) diepgang van Sibelius. Scandinavië heeft een rijke volksmuziek-traditie. Dit blijkt uit de enorme hoeveelheid prachtige, vaak melancholische stukken die door mondelinge tradities en collectieve herinneringen zijn overgeleverd. Ze vertellen verhalen over natuur, zee, en menselijke emoties. De Ragazze spelen een selectie arrangementen uit ‘het Ierland van het noorden’. Het werk is een diep menselijke reflectie op verlies, verlangen en innerlijke dialoog.
Concert 14 december 2025 14:00 - 1 december -1
Kasteel Keukenhof
Het Fontana Strijkkwartet is een energiek en gepassioneerd ensemble dat sinds september 2021 samenwerkt. Het bestaat uit de violisten Mara Mostert en Caspar Bellamy, altvioliste Elin Haver en de cellist Isaac Lottman. Alle vier zaten ze op de Sweelinck Academie. Nu studeren ze aan het Conservatorium van Amsterdam.
Sinds oktober 2024 is het Fontana Kwartet verbonden aan de NSKA, een academie die jonge ensembles begeleidt in hun leerproces en veel kansen biedt.
Inmiddels hebben ze meerdere optredens gegeven: op tv bij Podium Klassiek, in het Muziekgebouw aan ‘t IJ en op bekende podia door heel Nederland. In maart 2024 ging het ensemble een samenwerking aan met de Portugese sopraan Madalena Massano, met wie het op tournee in Portugal is gegaan en vijf succesvolle concerten hebben gegeven.
Zeer recent is aan het Fontana Kwartet uit het Kersjes Fonds het Kersjes Strijkkwartet-stipendium toegekend.
Het programma:
Schumann – strijkkwartet nr.3 in A groot
Barber – adagio voor strijkers
Britten – strijkkwartet nr.2 in C
Concert 12 december 2025 20:15
Het Jagthuis
Wie aan het pianokwintet denkt, denkt meestal aan een strijkkwartet en een piano. Schubert en Vaughan Williams hadden daar andere gedachten bij: zij vervingen een van de twee violen door een contrabas. Verwacht dan ook extra kracht in de laagte en meer diepgang in deze hemelse kamermuziek.
Schuberts Forellenkwintet en Vaughan Williams pianokwintet
In tegenstelling tot de aan het pianokwartet toegevoegde contrabas doet vermoeden (donkere en sombere klanken), horen we in Schuberts beroemde Forellenkwintet zonneschijn, monterheid en levensvreugde. Schubert was bij het componeren van dit kwintet voor de verandering eens gelukkig. Een zeldzaam moment voor Schubert, dat hij vangt in dit kwintet, alsof de onverbiddelijke tijd, dat zekere pad richting de dood, even stil staat. Vaughan Williams’ Pianokwintet is uiteraard geënt op het unieke voorbeeld van Schubert, maar staat vooral onder invloed van de lyriek van Johannes Brahms. Het eerste deel klinkt orkestraal en vol, in deel twee horen we Vaughan Williams bekende lyriek, deel drie is een herfstig en stemmig thema met variaties.
Lezing 8 december 2025 16:30 - 18:00
ONLINE
Het onderwerp van deze lezing is gewijzigd. Elisabeth Wilson geeft er de voorkeur aan om de bijzondere relatie tussen Sjostakovitsj en Britten en hun muziek te behandelen. In 2025-26 is het 50 jaar geleden is dat zowel Sjostakovitsj als Britten is overleden.
Elisabeth Wilson: On the personal side of course I did meet them both. I even went to Britten’s funeral in Aldeburgh. I will tell about their attitude to War and their musical works connected with War. I think they were very unusual in having humanity in their music and in their very strong beliefs. Not only were they absolutely against all kinds of cruelty , but they both understood what suffering meant- and what it was like to be a victim. In these horrible times we should remember them for this alone- apart from their music!
Elisabeth Wilson was eerder te gast bij NSKA met lezingen over Sjostakovitsj: Zo is haar boek Een leven in herinneringen een unieke studie van de grote componist Dmitri Sjostakovitsj, gebaseerd op herinneringen van zijn tijdgenoten: familieleden, vrienden, collega-musici en andere vooraanstaande figuren uit die tijd. Elisabeth Wilson belicht het leven van de componist vanaf zijn vroege successen, via zijn worstelingen onder het Stalinistische regime, tot aan zijn internationale erkenning als een van de belangrijkste componisten van de 20e eeuw.
De lezing Britten-Sjostakovitsj door Elisabeth Wilson is te volgen via de volgende Zoom link:
Time: Dec 8, 2025 04:30 PM Amsterdam
https://us06web.zoom.us/j/81131214347?pwd=NJKFnnX78irSnAscVnjQE57MNbjJSX.1
Concert 1 december 2025 23:35 - 14 december 2025
Tournee Indonesië
In december 2025 reist het Adam Quartet naar Indonesië voor een inspirerende reeks workshops en concerten. Tijdens deze tour zullen zij jonge musici ontmoeten, kennis delen en optreden op bijzondere locaties in Medan, Surabaya en Jakarta.
Programma
Surabaya
Donderdag 4 december 2025 – Workshop
Locatie en tijd volgen nog
Vrijdag 5 december 2025 – Concert
Petra University Surabaya, tijd volgt
Medan
Maandag 8 december 2025 – Workshop
Sumatra Conservatoire, tijd volgt
Dinsdag 9 december 2025 – Concert
Charles Wesley CBD Polonisa, tijd volgt
Jakarta
Vrijdag 12 december 2025 – Concert
Erasmus Huis, vanaf 19:30
Met deze tour brengt het Adam Quartet kamermuziek naar verschillende delen van Indonesië, waarbij zij samenwerken met conservatoria en culturele instellingen. Een prachtige kans voor muzikale uitwisseling en internationale verbinding!
Concert 30 november 2025 15:30
Het Boterkerkje, Oirschot
The Graces Piano Trio, onlangs gevormd, brengt de levendige persoonlijkheden samen van violiste Nata Roinishvili, celliste Silvia Gira en pianiste Salome Jordania. Met een gedeelde toewijding aan muzikale excellentie combineert The Graces de rijke solotradities van haar leden met hun passie voor kamermuziek.
Nata Roinishvili begon haar muzikale reis op vierjarige leeftijd, omringd door een muzikale familie en de sfeer van operahuizen. Op haar dertiende trad zij al op met belangrijke vioolconcerten en symfonieorkesten, waaronder het Vioolconcert in D majeur van Brahms in de Grote Zaal van het Tbilisi Conservatorium. Nata vervolgde haar artistieke ontwikkeling aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij haar bachelor- en masterdiploma behaalde onder begeleiding van gerenommeerde docenten zoals Ilya Grubert, Kees Koelmans en Peter Brunt. Ze behaalde talrijke hoofdprijzen bij internationale concoursen in Duitsland, Zwitserland, Luxemburg en daarbuiten.
Silvia Gira is een Italiaanse celliste met een carrière die zich uitstrekt over een breed repertoire en internationale podia. Na haar studie aan het Conservatorio A. Scarlatti in Palermo vervolgde zij haar opleiding bij toonaangevende cellisten zoals Antonio Meneses en Giovanni Sollima aan de Accademia Chigiana, W. Stauffer en Santa Cecilia. Haar werk en voortdurende verdieping in kamermuziek brachten haar naar belangrijke festivals en theaters in Italië, terwijl optredens in het Concertgebouw en Muziekgebouw in Amsterdam haar positie in de internationale kamermuziekwereld bevestigden. Silvia vervolgt momenteel haar opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pieter Wispelwey en Maarten Mostert. Haar masterdiploma kamermuziek, begeleid door het Trio di Parma, weerspiegelt haar diepe verbondenheid met het ensemble–spel.
Salome Jordania is een Georgische pianiste die optrad in enkele van ’s werelds meest prestigieuze zalen, waaronder de Berliner Philharmonie, Lincoln Center en festivals zoals Piano aux Jacobins en het Georges Cziffra Festival. Als soliste trad zij op met orkesten als het Georgian Philharmonic Orchestra, Moscow Virtuosi en het Orquesta de Valencia. Ze won topprijzen bij internationale concoursen, waaronder het IKIF en het José Iturbi Pianoconcours. Salome studeerde aan The Juilliard School en Yale School of Music, en behaalde daarnaast een Artist Diploma aan de Guildhall School of Music in Londen, waar zij de prestigieuze Steinway & Sons-beurs ontving. Haar veelgeprezen optredens combineren technische briljantheid met emotionele diepgang.
Concert 30 november 2025 11:30
Leidse Schouwburg Stadsgehoorzaal
Wie aan het pianokwintet denkt, denkt meestal aan een strijkkwartet en een piano. Schubert en Vaughan Williams hadden daar andere gedachten bij: zij vervingen een van de twee violen door een contrabas. Verwacht dan ook extra kracht in de laagte en meer diepgang in deze hemelse kamermuziek.
Schuberts Forellenkwintet en Vaughan Williams pianokwintet
In tegenstelling tot de aan het pianokwartet toegevoegde contrabas doet vermoeden (donkere en sombere klanken), horen we in Schuberts beroemde Forellenkwintet zonneschijn, monterheid en levensvreugde. Schubert was bij het componeren van dit kwintet voor de verandering eens gelukkig. Een zeldzaam moment voor Schubert, dat hij vangt in dit kwintet, alsof de onverbiddelijke tijd, dat zekere pad richting de dood, even stil staat. Vaughan Williams’ Pianokwintet is uiteraard geënt op het unieke voorbeeld van Schubert, maar staat vooral onder invloed van de lyriek van Johannes Brahms. Het eerste deel klinkt orkestraal en vol, in deel twee horen we Vaughan Williams bekende lyriek, deel drie is een herfstig en stemmig thema met variaties.
Concert 30 november 2025 11:00
Theater 't Voorhuys
Het Skazka Kwartet, ontstaan in 2020, is een nieuw gezicht in het Nederlandse kwartetlandschap. Skazka (скáзка) is het Russische woord voor sprookje, en dat is precies wat het kwartet nastreeft: het vertellen van verhalen. Sinds het winnen van het Storioni Concours in 2022 hebben zij hun opwachting gemaakt in enkele grote Nederlandse zalen, waaronder het Concertgebouw, TivoliVredenburg en De Doelen. Zij zijn de ontvangers van het Strijkkwartetstipendium 2024 van Het Kersjes Fonds.
Concert 30 november 2025 11:00
Sint Aegtenkapel
Dit concert presenteert het ADAM Quartet hun debuutalbum Exquisite Corpse. Het album is een muzikale collage waarin traditioneel repertoire en nieuwe composities samenkomen in het gelijknamige surrealistische spel. Net als bij het spel creëren de afzonderlijke delen een verrassend, collectief geheel. Centraal staat het Bach-koraal Aus meines Herzens Grunde, dat in fragmenten als verbindende interludes terugkeert. Elk kwartetlid draagt individueel bij aan deze gelaagde compositie, waarin klassieke en moderne elementen elkaar versterken en vervormen. Exquisite Corpse belichaamt ADAM als één muzikaal lichaam met een dynamische, gezamenlijke visie.
Programma:
Interlude I
Cavatina, String Quartet No.13 in B-Flat Major, Op. 130 – Ludwig Van Beethoven
Interlude II
John Adams – Toot Nipple
Interlude III
My Desert My Rose – Aleksandra Vrebalov
Interlude IV
Aus meines Herzens Grunde – Johann Sebastian Bach
Concert 27 november 2025 20:15
Paleiskerk, Den Haag
Een diepe geestverwantschap
De Hongaarse componist György Kurtág voelt een diepe persoonlijke verbondenheid met Robert Schumann; beiden beschouwen muziek als de zuiverste vorm van persoonlijke expressie. Kurtágs Hommage à Schumann voor klarinet, altviool en piano behoort tot zijn meest aangrijpende werken, en krijgt nog meer zeggingskracht wanneer het naast Schumanns geliefde Pianokwartet wordt geplaatst.
Kurtágs Hongaarse achtergrond klinkt sterk door in zijn virtuoze Drie stukken voor klarinet en cimbalom, waarin beide instrumenten tot het uiterste worden gedreven. Het internationaal vermaarde Animato Kwartet vertolkt Béla Bartóks Eerste Strijkkwartet, een werk dat meesterlijk de brug slaat tussen de romantische en de Hongaarse muzikale traditie, en dat naadloos past binnen Kurtágs muzikale universum. De rijzende componist Jasper de Bock brengt een vleugje experimentele speelsheid met 1001 Stokslagen voor viool, terwijl Léon Weiners Két tétel klarinet en cimbalom nogmaals laat schitteren in wat belooft een meeslepende afsluiting van de openingsavond te worden.
Concert 27 november 2025 20:00
Het Van Gogh Kerkje, Nuenen
Een draak met vier koppen – zo kun je je het Dokwerk Saxophone Quartet voorstellen: vier krachtige stemmen die samen één adem delen. En ja, soms spuwt deze draak ook vuur.
Bekend om hun aanstekelijke energie en onverschrokken muzikaliteit, behoort Dokwerk regelmatig tot de winnaars van internationale kamermuziekwedstrijden. Hoogtepunten zijn onder meer: de 1e prijs in de categorie kamermuziek van de Internationale Competitie “Vítor Santos” 2021 (Portugal), de 1e prijs van de Italiaanse competitie voor hedendaagse muziek ‘Reate’ (Italië), en zowel de 1e prijs als de Podiumprijs tijdens het Nederlandse ‘Kamermuziek Concours Gelre 2022’. In 2025 wonnen ze de Publieksprijs van het Schiermonnikoog Festival. In het seizoen 2025/26 zullen ze als finalisten van de Dutch Classical Talent Award langs de 14 toonaangevende concertzalen van Nederland toeren.
Afkomstig uit Duitsland, Taiwan, Italië en Portugal ontmoetten de vier saxofonisten elkaar in Amsterdam, waar ze – geïnspireerd door hun nieuwe gezamenlijke thuis – hun ensemble een Nederlandse naam gaven: Dokwerk. Sindsdien vertegenwoordigen zij een nieuwe generatie van de Nederlandse saxofoonschool – die zij omarmen én verbreden met avontuurlijke en prikkelende programma’s. Dokwerk verrast en betovert het publiek met uitvoeringen vol energie, geestdrift en onverwachte wendingen. Lisa, Jen-Hong, Ileana en Pedro geloven in het creëren van een intieme band met hun luisteraars – soms bliksemsnel en krachtig, soms zacht en ontroerend, altijd meeslepend.
Ze traden op in iconische zalen als het Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ, TivoliVredenburg, De Doelen en Muziekgebouw Eindhoven, en zijn regelmatig te horen op de Nederlandse radio en televisie.
In 2022 sloot Dokwerk zich aan bij de prestigieuze Nederlandse Strijkkwartet Academie (NSKA) – een baanbrekend en inspirerend hoofdstuk in hun ontwikkeling. Onder leiding van artistiek directeur Marc Danel, en ondergedompeld in de rijke traditie van het strijkkwartetspel, blijven zij hun eigen identiteit als saxofoonkwartet vormgeven – een identiteit die de traditie eert, maar tegelijk nieuwe artistieke wegen inslaat.
Concert 26 november 2025 15:30
Limonaia, de citroenbomenkas van Villa Augustus
Met het programma ‘Terra Memoria’ brengt het kwartet een ontroerend mooi programma dat je tot diep in de ziel raakt. Naast muziek van Gesualdo, Mussorgsky en Liszt is in dit concert een hoofdrol weggelegd voor Schuberts meesterlijke strijkkwartet Der Tot und das Mädchen, één van de droevigste en beste werken uit de kamermuziekliteratuur. Ook in Saariaho’s tweede strijkkwartet Terra Memoria speelt de dood een belangrijke rol. Zij plaatst de onbeweeglijke staat van overledenen tegenover de zich nog steeds ontwikkelende herinneringen die we aan hen koesteren. In die herinneringen leven zij voort.
“We laten zien én horen dat de muziek die wij spelen niet oud of nieuw is, maar altijd weer actueel” – Dudok Quartet Amsterdam.
Programma:
Joseph Haydn - Introduzione from 'The Seven Last Words of Our Saviour on the Cross'
Modest Mussorgsky - Songs and Dances of Death - Lullaby
Carlo Gesualdo - Moro, lasso, al mio duolo
Kaija Saariaho - Terra Memoria
Franz Liszt - Via Crucis - Consummatum est - O Traurigkeit - Jesus wird vom Kreuz genommen
Franz Schubert - String Quartet in D minor D810 'Der Tot und das Mädchen'